Enigszins gefrustreerd ga ik achter de laptop zitten om voor de zoveelste keer mijn verhaal over anti-rimpelcrème te doen. Het is iets wat ik al jaren aan iedereen die het maar horen wil duidelijk probeer te maken, dus vond ik het hoog tijd om eens gebruik te maken van mijn openbare spreekruimte. Nou ja, schrijfruimte – deze site.
Vandaag één van de grootste leugenaars uit de beautyindustrie – de antirimpel crème!
Begrijp me niet verkeerd, met goede producten kun je een gezicht veel langer strak en glad houden, dus investeer vooral in een goede serum en crème, blijf ze trouw twee keer per dag gebruiken en geniet van een jong en rimpelvrije huidje, maar verwacht niet dat je ooit een wondercrème gaat tegenkomen dat kraaipootjes, rimpels en deukjes straktrekt, opvult of “geneest”
Het. Kan. Gewoon. Niet. Punt.
Ik probeer van mijn site een positief plekje op internet te maken, waar je leuke leesstof over make-up en kleine kinderen kunt terugvinden, vandaar dat ik over negatieve dingen niet gauw een blogpost zal uittikken. Producten die ik uitprobeer en maar niks vind bespreek ik via de site niet eens, ik richt me alléén op frutseltjes waar ik wel iets fijns over kan vertellen. Soms zegt het zwijgen namelijk meer dan duizend woorden.Maar héél soms kan ik het even niet laten en moet ik het één en ander kwijt.
Vandaag flipte ik om de zoveelste anti-rimpelcrème reclame dat gepromoot wordt door een beeldschoon supermodel dat nauwelijks 20 is. En dit is al tientallen jaren aan de gang! Steeds weer worden we massaal voorgelogen door bedrijven die een product willen verkopen en laten we eerlijk zijn, we vallen er elke keer weer voor. De cijfers liegen er niet om. En dat terwijl dokters regelmatig op televisie verschijnen om je uit te leggen dat het een marketingpraatje is en een rimpel nooit door het smeren van een crèmpje zal verdwijnen.
Nee hoor, een verhaaltje van een saaie doktor vergeten we veel sneller dan flitsende beelden dat in je hersenen geprent worden door reclames. De hersenen werken nou éénmaal zo, ze onthouden bepaalde dingen makkelijker dan andere, sommige beelden worden zelfs onbewust in je hoofd opgeslagen en voor je het weet heb je de behoefte om iets te kopen, te eten of te drinken. En laat nou de mensen die reclames maken ook nog ééns heel erg slim en geschoold zijn, waardoor ze precies weten hoe ze ons, als consumenten, het beste kunnen beïnvloeden; en laat ze ook nog ééns de beste apparatuur en middelen tot hun beschikking hebben om deze sterkt verdraaide, zeer onrealistische beelden in onze hoofden te krijgen. Met als resultaat – dat we onzin gaan kopen. Of het nou om belachelijk ongezonde voeding, extreem overpriced drankjes, of – jawel hoor – smeersels waar we eigenlijk al van weten dat ze niet werken gaat.
En dat vind ik frustrerend. Ik word er gewoon boos om! Nou kan ik makkelijk de tv uitzetten en me voor reclames afsluiten, maar als parttime beautyblogger krijg ik ook heel veel persberichten binnen die steeds weer vernieuwende producten introduceren. Crème na crème wordt op mijn deurmat geleverd en naast talloze verschillende, vernieuwende, flitsende en prachtige verpakkingen is het gebrek aan resultaat het enige wat continu hetzelfde blijft. Want antirimpelcrème werkt niet. Bij mij niet, bij jou niet, bij niemand niet.
“Ja maar, er is een crème dat echt werkt!”
Nope. Niet. Het enige wat een crème dat “echt werkt” doet is uitdrogingsverschijnselen bestrijden en je tijdelijk van een betere huid voorzien. Maar dat zou je feitelijk ook kunnen bereiken door veel meer water te drinken en gezonder te eten, en jawel hoor – een goed hydraterende crème te blijven gebruiken.
Dus laten we met z’n allen deze absolute beauty bullshit producten lekker laten staan, de slechte Photoshop advertenties ons niet meer laten beïnvloeden. Hopelijk worden ze dan ook minder gemaakt, verkocht en gereclameerd, zodat ik me daar niet meer aan hoef te irriteren.
Comments
comments