Zwangerschap

WAT MAG JE TIJDENS EEN ZWANGERSCHAP NIET

Zwanger zijn is leuk! Het is bijzonder, het is niet alledaags (nou ja, voor een zwangere niet, een verloskundige denk er waarschijnlijk anders over) en het brengt iets geweldigs met zich mee. Een kindje! Maar juist omdat er een kindje in je groeit zijn er veel dingen die je tijdens een zwangerschap niet mag. Waarom niet? Omdat het gevaarlijk voor je baby kan zijn – jij kunt misschien wel wat hebben, maar die kleine dat in je aan het ontwikkelen is moet nou éénmaal beschermd worden.
wat mag je tijdens een zwangerschap nietWaarvoor? Nou voor de volgende zaken:

1. Het begint met kruiden: Aloë, Anijs, Basilicum (dag pesto) Dragon, Kaneel, Meidoorn, Moederkruid, Moederkruid, Salie, Rabarber, Venkel, Zoethout… Deze kruiden en theesoorten kunnen schadelijk zijn en er wordt geadviseerd om er met mate mee om te gaan. Maar wat is nou met mate? Je kunt ze beter helemaal laten staan, en er zeker van zijn, dan ze te consumeren en je afvragen of het nog wel goed zit met je baby. Het is niet alléén kruiden en thee, ook bijvoorbeld drop bestaat uit veel van deze ingrediënten en kan tijdens een zwangerschap een slecht idee zijn.

2. Rauwe producten zoals vlees, vis, eieren en melk. Ook gerookte vlees en vis, gerechten die met rauwe eieren gemaakt zijn, en kaas van rauwe melk. Orgaanvlees mag ook niet, dus bijvoorbeeld leverpastei, ossenworst en cervelaat ook niet. Qua vis mag je helemaal geen roofvissen zoals tonijn, zwaardvis, snoekbaars, koningsmakreel of rivierpaling eten, terwijl tonijn uit blik en gekweekte paling weer wel mogen. Rauwe producten kunnen allerlei schadelijke bacteriën bevatten, en met name vis is lastig. Gezonde vis is juist goed voor je, en voor je baby, maar doordat onze zeeën dusdanig vervuild zijn kunnen ook vissen behoorlijk wat schadelijke stoffen in zich meedragen. Roofvissen eten veel kleine visjes en krijgen op die manier nog meer gevaarlijke stoffen in zich, dus moet je die tijdens je zwangerschap laten staan.

3. Roken, alcohol, drugs, medicijnen. Allemaal slecht voor zowel jou, maar nog meer voor je baby. Jij bent het inmiddels gewend, maar roken kan bij ongeboren kindjes zorgen voor miskramen, vroeg/doodgeboorte, longafwijkingen en ziektes, en allerlei enge aangeboren afwijkingen. Alcohol is net zo gevaarlijk, wat je van je buurvrouw met vijf kinderen ook hebt gehoord, echt, zelfs kleine hoeveelheden kunnen grote complicaties opleveren. En drugs, ja, moet ik dat nou echt uitleggen? Grote kans dat je toch niet aan de drugs bent terwijl je op deze site rondsurft, maar mocht je toch een reality check nodig hebben, Google dan eens verslaafde pasgeboren baby’s. (Gezonde zwangere vrouwen – Google dit vooral niet, geloof ons, dit wil je niet zien) Ook medicijnen kunnen gevaarlijk zijn, check altijd de bijsluiter, raadpleeg je arts en bespreek of je niet eventueel op iets anders moet overstappen.

4. Stress, erg onderschat, vooral omdat je het woord zo vaak hoort, maar echte stress, langdurige stress en verhoogd bloeddruk kunnen voor vroeggeboorte en complicaties zorgen. Denk maar bijvoorbeeld aan huilbaby’s, baby’s die veel uit hun slaap wakker schieten en het vanaf geboorte (nog zelfs voor dat) moeilijk hebben.

5. Kattenbak verschonen en in de tuin werken. Vanaf het moment dat je zwanger bent moet je uit de buurt van de kattenbak blijven, omdat, hoe vies het ook klinkt, kattenpoep een parasiet bevat die toxoplasmose kan veroorzaken. Hierdoor kan een baby overlijden of allerlei afwijkingen (vaak aan de ogen) ontwikkelen. Toxoplasmose kan ook van onvoldoende verhit vlees en ongewassen groente en fruit voortkomen, dus wees ook hier voorzichtig mee. In de tuin werken moet ook even wachten, in verband met parasieten die (door oa katten) in de grond kunnen liggen. Moet je echt even iets in de tuin doen? Gebruik handschoenen, was en ontsmet je handen grondig, en zorg voor kortgeknipte nagels waar geen vuil onder terecht komt.

6. Intensief sporten, de sauna in, en onder de zonnebank. Sporten mag, zolang je je niet teveel inspant. Geen high impact sports, krachttraining of buikspieroefeningen, en rondrennen bij een balsport mag in eerste instantie wel, al moet je, zodra je een buikje hebt echt gaan oppassen dat je niet valt. Dit is trouwens waarom hakken dragen ook niet echt handig is, maar er zijn genoeg vrouwen die zelfverzekerd genoeg op killer heels durven rond te lopen. Verder moet je uitkijken met bergbeklimmen, skiën, en duiken in verband met drukverschillen en zijn joggen en paardrijden na vier maanden ook te heftig. Mocht je aan vechtsport doen moet ook dat voorlopig aan je voorbij gaan. Ga lekker wandelen als je fit wilt blijven, maar overspan je lichaam niet – gun het de kans om een gezond kindje te “kweken” Lekker de sauna in na sporten is ook niet echt ideaal, terwijl een infrarood sauna en hete sauna helemaal verboden is. Gewoon niet doen. Voor zonnebank geldt eigenlijk het mag wel, maar slim is het niet. Je bent sneller geneigd om uit te drogen, wat voor je baby gevaarlijk kan zijn, of een zwangerschapsmasker te krijgen, waar je nooit vanaf komt.wat mag je tijdens een zwangerschap nietHet zou ook niet slim zijn om tropische vakanties te boeken wanneer je zwanger bent, niet alléén omdat vliegtuig maatschappijen écht niet blij zijn wanneer iemand aan boord bevalt en daar inmiddels flinke boetes voor uitdelen, maar ook omdat je in teveel zon hetzelfde als onder de zonnebank kunt verwachten. Bovendien zijn exotische ziektes, waar wij westerlingen niet immuun voor zijn extra gevaarlijk voor jou en met name je baby, omdat ze in bijvoorbeeld eten en water kunnen zitten en goede medische zorg vinden is niet altijd even makkelijk in een verre oord.

Comments

comments

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply