Zwangerschap

10 TIPS OM IN DE ZOMERNACHTEN DOOR TE SLAPEN

Zwanger zijn is net wat lastiger wanneer de temperaturen tropisch warm worden. Helemaal wanneer het zo ineens gaat en je lichaam dat al belast is aan een grote temperatuurstijging moet wennen. Vooral de veel te warme, plakkerige nachten zijn niet leuk en ik spreek hier uit ervaring. Daarom vandaag mijn 10 tips om in de zomernachten door te slapen, hoe je af te koelen en koel te blijven. shutterstock_376952134

10 TIPS OM IN DE ZOMERNACHTEN DOOR TE SLAPEN

  1. Beweeg niet te veel. Je bent zwanger, en het is je goed recht om helemaal niks te doen. Wees sterker dan je nesteldrang, laat de boel even voor wat het is, en ga niet te lang wandelen. Door zo weinig mogelijk te doen blijft je lichaamstemperatuur lager, en ben je minder snel geneigd om te gaan zweten. Ga ook niet de hele dag liggen, maar blijf lekker rechtop zitten met een koel drankje in je hand. Of ijsje. Of allebei.
  2. Douche met koud(er) water, en dat gerust een paar keer per dag. Toch een eind gelopen of in de keuken staan zweten? Koel je even af door onder een net te koude douche te gaan staan, en doe dit vooral ook voordat je gaat slapen. Ga je daarna snel niet afdrogen, maar wikkel jezelf in een handdoek en wacht tot je lichaam vanzelf droog wordt. Zo weinig mogelijk inspanning is the key, en als je er tijd voor hebt is een koude bad ook heerlijk.
  3. Heb je een ventilator, maar blaast die alleen maar hete lucht? Waggel even met je dikke buik richting de supermarkt, koop een paar zakken ijsblokken (en ijsjes 😉 ) en zet wat ijsblokjes in een kom voor de ventilator. Deze koelen de lucht af waardoor een je een lekker fris briesje krijgt en heerlijk in slaap valt. Het je geen ventilator, wees dan creaties met ramen opendoen, tocht creëren en dan ijsblokjes voor het raam zetten. Zo krijg je ook afgekoelde lucht de slaapkamer in!
  4. Voorkom dat de hitte je slaapkamer bereikt. Houd overdag ramen en gordijnen dicht, gebruik katoenen dekbedden die voor betere luchtdoorstroming zorgen, en doe pas na zonsondergang ramen en deuren open om een tochtje te creëren. Zo laat je frissen lucht wel binnen, maar niet de warmte, dat zelfs na zonsondergang in je slaapkamer blijft hangen.
  5. Is het toch te warm in de kamer? Strooi wat menthol talkpoeder tussen je lakens om er voor te zorgen dat het geen klamme nacht wordt. De poeder absorbeert vocht en menthol geeft net wat extra frisheid. Gebruik de poeder ook onder je oksels, buik en borsten, met name na een lekkere koude douche. Je krijgt het er bijna koud van!
  6. Terug naar de ijsblokjes: Heb je echt alles geprobeerd, maar heb je het simpelweg te warm om in slaap te vallen? Pak nog even wat ijsblokjes uit de vriezer, doe ze in een diepvrieszak, wikkel het in een hand of theedoek en leg het bij je in bed. Zorg dat het niet gaat lekken, anders is je bed goed nat, maar geniet van de kou achter je knieën, onder je oksels of in je nek. Slaap gegarandeerd!   shutterstock_567042070
  7. Toch te warm? Stop je zwangerschapskussen even in de koelkast of zelfs de vriezer, mocht je er plek voor hebben. Doe het eventueel eerst in een plastic tasje zodat het niet in contact komt met je voeding, en haal het eraf als je klaar bent voor bed. Gebruik je zwangerschapskussen zoals je gewend bent, tegen je rug of tussen je knieën.
  8. Mocht je een quick fix nodig hebben, je onderarmen onder stromend koud water zetten zorgt voor snelle verkoeling, wat niet allen handig is ’s nachts, maar ook overdag een snelle uitkomst kan bieden.
  9. Drink even geen koffie, of cafeïnerijke frisdrank zoals cola. Je bent overdag wellicht sloom en hebt een kop koffie nodig om je energie op te krikken of hebt trek in een glas cola met lekker veel ijsblokjes erin, maar cafeïne zorgt er voor dat je veel lastiger in slaap valt, met name in de zomer, wanneer we van nature langer nodig hebben om in slaap te vallen. Maak het jezelf dus makkelijker door lekker veel water met ijsblokjes te drinken en ijsjes te eten, maar de koffie en frisdrank liever even staan.
  10. Zorg dat je niet gestoord wordt. Zet alle apparaten uit, deze produceren namelijk ook warmte en kunnen de kamer onaangenaam maken. Geen tv’s, radio’s, computers, of mobieltjes (opladen) in de slaapkamer scheelt een hoop en daarna wil je nog even de muggen je slaapkamer uitsturen. Leg versgesneden citroenen in je kamer of zet je antimuggen lotion in de koelkast en smeer je voor het slapen lekker verkoelend in zodat de muggen je ’s nachts met rust laten. Ga je partner ook gerust uit de weg en slaap zo ver mogelijk bij hem vandaag. Mannen hebben een betere bloedsomloop dan vrouwen en zijn altijd een stuk warmer. Heerlijk in koude maanden, maar een hel om tegenaan te liggen in de zomer. Hij wordt vast niet boos, je bent tenslotte zwanger!

 

Wist je trouwens dat we met dit weer moeilijker in slaap vallen, maar als we eenmaal in slaap zijn gevallen beter doorslapen dan gedurende de koude maanden? Dat vind ik persoonlijk een grote pluspunt, want als ik eenmaal met de hulp van de 10 tips om in de zomernachten door te slapen die hierboven staan in slaap ben gevallen slaap ik wel de hele nacht door en dat is vergeleken met mijn vorige zwangerschappen echt een stuk fijner.

 

Bron foto’s: Shutterstock.com 

 

Comments

comments

You Might Also Like