Lifestyle

5 RITUELEN DIE JE EEN OCHTENDPERSOON MAKEN

Het is maandag, donker, koud, en wilt niet uit bed. Je wekker gaat af en verpest eigenlijk je dag nog voordat deze is begonnen. Sommigen van ons zijn ook echt geen ochtendmensen. Ik bijvoorbeeld. Mij hoef je voor 11 uur niet aan te spreken, en al heb ik drie espresso’s achterover geslagen, heb ik mijn kind al naar school gebracht en ben ik al half aan het werk (ik zou moeten bloggen, maar ik zit gewoon nog op Facebook te scrollen)…mijn site staat inmiddels wel aan, nou nog typen. Zolang ik maar tegen niemand hoef te praten, en lekker chagrijnig mag zijn vind ik het goed. Langzaam wakker worden, ik heb daar echt mijn tijd voor nodig.
wakeNee, ik zal nooit een ochtendpersoon worden, en vooral nu ik zwanger ben is alles extra zwaar en mag ik niet eens die espresso’s meer hebben. Hoe moet ik me dan een beetje normaal gaan voelen, hoe doen die andere, vrolijke mensen het toch? Ik ging op onderzoek uit en kwam deze 5 tips het vaakst tegen:

1. Luister naar je favoriete, vrolijke muziek
Terwijl je je tanden staat te poetsen zou je vanuit je telefoon een vrolijk muziekje moeten horen, die je met zomer, leuke dingen en vrolijke momenten associeert. Nou kan ik je vertellen dat ik in één huis woon met een man die dit maar al te graag doet, en dat we regelmatig ruzië krijgen omdat ik met mijn slaperige kop rust nodig heb en niet meteen upbeat herrie wil aanhoren. Muziek is dus niet voor iedereen. Maar hey, je kunt het altijd proberen.

2. Strike a Power Pose
Amy Cuddy hield een tijdje terug een erg interessante TedTalk over lichaamstaal. Ze vertelde niet alléén wat lichamstaal over anderen en jezelf zegt, maar ook hoe je je door een betere houding aan te nemen je beter, zelfverzekerder en opgewekter kunt gaan voelen. In theorie zou je dus bij het opstaan een dominante houding moeten aannemen, waardoor je niet alléén zelfverzekerder wordt, maar je een goed gevoel, optimisme in jezelf wakker maakt en je dag meteen goed begint.

Een goede Power Pose is bijvoorbeeld je armen op je achterhoofd doen en je borst vooruit duwen, alsof je net iets hebt gewonnen, of heel erg belangrijk bent. Kijk maar naar de Ted Talk, ze legt het uit. En zo niet, tjah, om jezelf lachen is ook leuk wakker worden.zxgbjz

3. Jumping Jacks
Dit heb ik films voorbij zien komen, mensen die uit bed stappen en meteen gaan staan springen. Zelf kan ik mezelf nauwelijks uit bed rollen, laat staan meteen gaan springen. Je hoeft hiervoor niet naar de sportschool te gaan, maar twintig minuten jumping jacks naast je bed doen zorgt voor een verhoogde bloeddruk, waardoor je lichaam wakker wordt, endorfine gaat aanmaken en je het gevoel hebt dat het vrijdagavond is en je net uren hebt staan dansen.

Mocht je net als ik een dikke buik hebben is dat wellicht niet aan te raden en zou je wat yoga rek en strek oefeningen kunnen doen, die voor vrijwel zelfde resultaat zorgen. Je energie piekt en gaat door je lichaam vloeien. Ik heb het geprobeerd, en kan je vertellen – het werkt! Niet dat ik meteen juffrouw gezellig ben om 8 uur ’s ochtends, maar, ik grom niet (meer.)

4. Lachen!
Voor de echte hipsters onder ons is laughing yoga misschien wel iets, maar zelf ben ik daar veel te nuchter en lui voor. Stel je eens voor, een potje geforceerd lachen met een groep mensen, tot je het uiteindelijk wel echt grappig vindt en er ook echt om kunt lachen. Ziet er wat mij betreft psychpatisch uit, dus ik bedank.

Maar lachen is natuurlijk wel goed voor je, en je hersenen en spieren schijnen nep en echt gelach niet te onderscheiden, dus kun je er voor zorgen dat je iets grappigs ziet of leest voordat je uit bed stapt. Zelf scroll ik 9gag en Reddit minutenlang, tot ik me wat opgewekter voel. Werkt prima!

5. Water drinken
8 uur slapen is een te lange periode waarin je geen water drinkt en zorgt er voor dat je lichaam uitdroogt. Je dag beginnen met een grote glas water maakt je niet alléén wakker, het is ook nog eens erg goed voor je gezondheid. Meest oppervlakkige reden – je huid gaat stralen, dus je ziet er meteen wakkerder en beter uit!

Een ochtendpersoon hoeft wat mij betreft niet iemand te zijn die vanaf zonsopgang lacht en overdreven vrolijk is, zelf zal ik dat ook nooit worden, maar rustig wakker worden zonder een verschrikkelijke ochtendhumeur is zeker een pluspunt, en de vijf bovengenoemde punten kunnen hier zeker bij helpen. Gewoon even uitproberen!

 

Comments

comments

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply