Baby Beauty Home Spelen Verzorging

Bescherm je (kind) tegen de chemicaliën van een zwembad!

Gaan jullie vandaag ook zwemmen? 🙂 Het wordt namelijk tropisch warm! Jeej! In de warme zomermaanden zijn zwembaden bijzonder populair, en dat is natuurlijk niet voor niets. Een nadeel van zo’n zwembad is echter wel dat het water een erg sterke chemische proces ondergaat om het schoon te houden, wat aan de ene kant goed is, want er gaan talloze mensen dat water in, maar aan de andere kant zijn chemicaliën ook iets waar je voor uit wilt kijken. Niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor je kleintje! Vandaag vertel ik je daar wat meer over.
baby2_1657255i.jpg

 

 

Zwembaden – een hel voor blondines – haar dat groen wordt, en met ketchup gewassen moet worden om zijn natuurlijk kleur weer terug te krijgen, maar ook mijn donkere manen krijgen het in een zwembad vol chloor zwaar te verduren. Mijn haar wordt stug en droog, en een haarmasker na zwemmen is vrijwel noodzakelijk. En dan heb ik het niet eens over mijn droge, jeukende huid en rode ogen gehad. Zwemmen in zoveel chloor is niet niks.

 

 

Wist je trouwens dat een uurtje zwemmen er voor zorgt dat je huid meer chloor, chlorine en andere stoffen uit het water opneemt, dan een week lang water drinken uit een kraan? Deze stoffen zitten namelijk ook in kraanwater, maar in vele malen lagere concentraties. Er is zelfs een Amerikaanse arts die een artikel schreef over waarom je met astma of ademhalingsproblemen zwembaden moet vermijden, omdat de bijproducten van desinfecterende middelen in zwembaden voor ernstige gezondheidsproblemen kunnen zorgen. De top drie hiervan zijn hormonale schommelingen (vooral bij jongens!), gevolgd door astma en ademhalingsproblemen op nummer twee en darmproblemen op nummer drie. Er zijn hier onderzoeken naar geweest en telkens kwamen verschillende specialisten tot dezelfde conclusie – zwemmen in zout water is veel beter voor zowel jongens als meisjes, ongeacht de leeftijd.

 

 

Nou hebben wij in Nederland heel veel zout water, maar of je daar nou in wilt gaan zwemmen? Ik weet het niet. Elena gaat in Vlissingen regelmatig spelend de zee in, wordt thuis goed nagespoeld en is elke keer weer dolblij. Maar het gaat nu zo warm zijn en we willen niet elke keer urenlang de auto in om haar te laten zwemmen. Het wordt echt wel zwemmen in een zwembad, waar ze volop op een glijbanen en weet ik veel wat kan spelen!

Elena in Vlissingen

Elena in Vlissingen

 

Maar hoe bescherm ik mijn kind voor al dat chloor, chlorine en desinfecterende bijproducten?
Gelukkig is het niet zo moeilijk!
Wanneer je de keus hebt is een openluchtzwembad een betere optie dan binnen zwemmen. In een overdekt zwembad blijven deze stoffen namelijk net boven water drijven, en kunnen ze dus veel sneller voor een moeilijke ademhaling en luchtwegen infecties zorgen, of je een astma aanval geven. Zwem je buiten dan verdampen ze en geniet je van zowel lekker zwemmen als verse lucht!


Elena in een buitenzwebad 🙂

  

Douche voordat je gaat zwemmen! Ik heb dus altijd gedacht dat het douchen er voor zorgt dat de lotions, parfum, deo’s…en ja, je viezigheid weggespoeld worden, waardoor je schoon het zwembad in gaat, wat fijn is voor zowel jezelf als voor de anderen die gaan zwemmen, maar daar gaat het dus niet om! Even afspoelen met schoon water, zowel je haar als huid, zorgt er voor dat je lichaam schoon water opneemt, en chloorwater minder snel tot je huid doordringt. Zie het een beetje als een spons: wanneer al je poriën goed nat zijn hebben ze schoon water opgenomen, en zijn ze vol, met als gevolg – je lichaam neemt geen chloorwater op! Wie had dat ooit gedacht?

 

Smeer je goed in met (kokos)olie. Dit is een beetje lastig, vooral wanneer je met een baby gaat zwemmen, want je wilt natuurlijk niet dat deze weg glibbert, maar lekker dik insmeren met kokosolie doet echt wonderen! Wanneer je veel douchegels gebruikt was je de beschermende laagje van je huid af, waardoor deze zich niet goed kan beschermen voor invloeden van buitenaf, of het nou om zon, wind, of om water gaat. Sterker nog, chloorwater zelf stript je huid van deze laagje af, en kan ook de klieren de deze beschermende laagje creëren aantasten, waardoor je na het zwemmen dagenlang last kunt hebben van een jeukende en droge huid. Pure kokos is een goede replica van deze laagje, en beschermt je huid op een natuurlijke manier, zorgt er voor dat de huid niet aangetast wordt en beschermt je huid zelfs lichtjes voor zonnestralen. (het is dus geen SPF 50, ga niet met kokosolie op je huid zonnen)

R051520

Tegenwoordig kopen wij deze kokosolie, gewoon in de Albert Heijn!

 

Mijn laatste tip is om je huid en haar na het zwemmen goed schoon te maken, om het van alle chloor te ontdoen. Verassend genoeg werkt vitamine C hier heel goed en kun je een vitamine C poeder (zoals deze) oplossen in water en dit op je hele lichaam aanbrengen, goed inwrijven en weer afspoelen. Je kunt het zelfs in een sprayflacon aanmaken voor meerdere gebruiken, voor bijvoorbeeld op vakantie, zodat je na elke zwemsessie je huid van alle stoffen uit een zwembad ontdoet. Na de vitamine C en douchen is kokosvet ook weer aan te raden, omdat het voor dat natuurlijke beschermlaagje zorgt, dat qua zuurtegraad gelijk is aan ons huid! Australiërs hebben zelfs een zwemspray op de markt gebracht, dat eigenlijk ook gewoon een vitamine C oplossing is!

SwimSpray_chlorine_hair_skin_removal_1_large

 

 

Zo, wij gaan naar de zwembad!

 

 

xoxo,
Andrea

 

 

 

 

 

 

 

Comments

comments

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Sara
    17/07/2014 at 16:07

    Dank voor het artikel Andrea. Aan de tips aan het eind heb ik veel aan!

    • Reply
      Andrea
      20/07/2014 at 16:04

      super, dank je voor je reactie!

  • Reply
    lisa
    10/08/2014 at 15:06

    Handig artikel!

  • Leave a Reply